Vrijwilligers klaar om te werken voor het Taalhuis

Gepubliceerd op: 25 februari 2021 11:50

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met omgaan met bijvoorbeeld een computer of mobiele telefoon. In gemeente Hoogeveen gaat het om ongeveer 15% van de volwassen inwoners. Voor twee derde zijn dit in Nederland geboren mensen die om wat voor reden dan ook op school niet goed hebben leren lezen en schrijven. Voor een derde zijn dit mensen afkomstig uit het buitenland die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.

Taalhuis Hoogeveen

Gelukkig bestaat sinds 2017 een Taalhuis in de bibliotheek van Hoogeveen. Via deze plek kun je hulp vragen of hulp bieden. Coördinator Annet Hofstra begeleidt zo’n 44 getrainde vrijwilligers. Zij zijn wekelijks actief om met hun deelnemers het lezen, schrijven en/of spreken te oefenen.

Online training

Vanwege de corona-maatregelen is de training voor vrijwilligers momenteel online. Annet vertelt: “Het is bijzonder om te ervaren dat je ook actief mee kunt doen met onlineoverleg en opdrachten in kleine groepjes in break-outrooms. Af en toe een poll invullen, kennis over de doelgroep verkrijgen door middel van een
PowerPointpresentatie en het bekijken van informatieve filmpjes maakte ook deel uit van de training. En dat allemaal vanuit je eigen huis.

De 7 nieuwe vrijwilligers zijn klaar voor een koppeling aan iemand die hun ondersteuning goed kan gebruiken. Nieuwe koppelingen kunnen, net als het samenwerken, ook online plaatsvinden. Al hopen we allemaal dat we binnenkort weer ‘live’ samen kunnen werken, want door de coronamaatregelen staat het echte werk toch wat op een laag pitje. “

Ook meedoen?

Wil jij ook een bijdrage leveren aan het werken aan geletterdheid in Hoogeveen? Meld je dan aan via taalhuis@bibliotheekhoogeveen.nl.  Of spreek een bericht in op: 06-39 56 85 08.