Week van Lezen en Schrijven: activiteiten Taalhuis

Gepubliceerd op: 5 september 2023 10:16

Op vrijdag 8 september - wereldalfabetiseringsdag - begint de Week van lezen en schrijven in Nederland. Stichting Lezen en Schrijven vraagt in die week extra aandacht voor laaggeletterdheid.

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven of rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of een smartphone. Dat heeft veel gevolgen. Een baan vinden, gezond leven en grip hebben op je geldzaken is dan lastiger. Daarom is er de Week van Lezen en Schrijven waarbij we iedereen oproepen om in actie te komen. Zodat meer mensen de kans krijgen om te leren lezen en schrijven. Dat is belangrijk, want onze samenleving wordt sterker als iedereen kan meedoen.

Het Taalhuis Hoogeveen organiseert de hele maand september activiteiten:

5 september

De Meeleesclub wordt in het zonnetje gezet door RTV Drenthe. De Leesclubleden worden geïnterviewd en er worden filmopnames gemaakt. De uitzending is op 8 september.

8 september

Het Praatcafé start met een nieuw seizoen. Elke vrijdag van 10.00 tot 11.00 uur kunnen belangstellenden in de Bibliotheek een praatje maken aan de leestafel. Met oude én nieuwe Hoogeveners. Iedereen is van harte welkom.

11 september

Het Oefenhuis start op. Elke maandagavond van 19.00 tot 20.30 uur in een lokaal in het Alfa-college. Anderstaligen werken daar aan hun huiswerk van hun taalcursus. Taalhuis-vrijwilligers helpen hen daarbij.

13 september

In De Nieuwe Kolk in Assen wordt een Bondgenotenavond gehouden. Het Bondgenootschap Geletterd Drenthe viert het 10-jarig jubileum met een avond voor belangstellenden. Het wordt een avond met veel informatie en voorbeelden over werken aan geletterdheid. Enkele leden van de Meeleesclub van Hoogeveen zijn ook aanwezig en beantwoorden vragen.

25 september

De jaarlijkse schrijversavond wordt ook dit keer weer gehouden in de Bibliotheek. Dit keer komt Andries Mol vertellen hoe het is om als laaggeletterde een boek te schrijven én uit te geven. Gratis toegang. Vooraf aanmelden is wel noodzakelijk. Stuur een mail naar taalhuis@bibliotheekhoogeveen.nl

Lees meer over de lezing

28 september