Lintje voor Jan Pol!

Gepubliceerd op: 26 april 2023 22:50

Vandaag kreeg onze vrijwilliger Jan Pol een lintje uit handen van burgemeester Loohuis. De plechtigheid werd in de activiteitenruimte in de Bibliotheek gehouden.

Woensdag één uur

Met de smoes of Jan een rondleiding in de Verhalenwerf wilde verzorgen, kwam hij rond één uur de Bibliotheek binnen. Met een stalen gezicht werd hij ontvangen door personeel en Jan Pol keek vreemd op toen hij in plaats van naar de tentoonstelling te gaan, meegetroond werd naar de activiteitenruimte. Hier zat zijn familie wachten op zijn komst. Ook van diverse organisaties, waar Jan Pol vrijwilliger is, was een delegatie aanwezig. Jan had duidelijk geen idee wat er stond te gebeuren, hij was zeer verrast en duidelijk geëmotioneerd.

Na een inleiding van zijn vrouw Anneke Pol kwam burgemeester Loohuis aan het woord. Uiteraard vertelde hij wat Jan allemaal aan vrijwilligerswerk doet en heeft gedaan. Terwijl Jan op een grote rode plastic troon zat, speelde op de achtergrond een diapresentatie van foto’s van hem in actie.

En toen was het tijd voor de uitreiking van het ordeteken van Oranje Nassau. Uit naam van de Koning spelde Loohuis het ereteken op Jans kleding.

Jan Pol werkt al jaren vrijwillig voor de Verhalenwerf en daarvoor voor Museum De 5000 Morgen. Hij geeft rondleidingen door de tentoonstellingen, lezingen over oud Hoogeveen en hij is al jaren actief in het team dat wisselexposities maakt. Ook bij andere vragen of ideeën kun je altijd bij hem terecht. Een kleine greep uit de andere activiteiten en vrijwilligerswerk waarbij Jan betrokken is of is geweest: De Historische Kring Hoogeveen, Cosis, Stadswandelingen en fietstochten, Nederlangsche Geneologische Vereniging en bijbehorend blad Treanth, De Vredehorst, en daarnaast is Jan actief op allerlei historische websites. Bovendien doet Jan regelmatig onderzoek naar diverse onderwerpen in het Hoogeveens archief.